czwartek, 27 sierpnia 2009

Przykład potęgi viral marketingu na facebooku

Słyszeliście o farmville? Ponoć w ciągu 2 miesiący zdobyli 11 milionów użytkowników przy pomocy facebooka.
jeżeli nie znasz farmville, to na pewno odbiło Ci się o uczy mafia wars... tak, to ta sama firma tworzyła - nazywa się zynga i jest w tej chwili warta wiele milionów dolarów...

postanowiłem przyjrzeć się przyczynom sukcesu tej gry - bowiem sam pomysł i wykonanie nie są jakieś nadzwyczajne... ale już w pierwszych minutach, w zasadzie przed samym rozpoczęciem właściwej gry, co chwila wykorzystywane są narzędzie an marketingu wirusowego. Zaczynamy grę... a w zasadzie jeszcze przed... pojawia się nam ekran do pisania statusu na fb, z wstawioną informacją w stylu, że "mateusz zdecydował się przenieść z miasta na wieś i zaczął uprawiać rolę na farmville"... piękne zagranie - wykorzystujemy 'tweety' użytkowników do powiadamiania innych - już na samym początku.

następnie, co się dzieje? otóż dostajemy propozycję, aby wśród naszych sąsiadów na farmie umieścić znajomych z listy na fb...;) jak by tego było mało, już za chwilę możemy wybrać prezenty do wysłania do znajomych. oczywiście prezenty są związane z tematyką gry -- co więcej, mamy ograniczoną pulę prezentów do rozdania. jest to zabieg z gatunku tych, które powodują chęć zlikwidowania bariery - uzyskania dostępu do tego, co niedostępne. A więc dalszego zaangażowania w grę...

już w trakcie gry, gdy zdobęde jakieś nagrody, doświadczenie, punkty etc, znowu jest zachęta do dzielenia się tą informacją wśród znajomych w statusie

sam model biznesowy jest też bardzo fajny. jak już się chwilę rozkręcisz - posadzisz parę drzewek i sadzonek, zdobędziesz kolejny poziom doświadczenia, etc. - to musisz czekać, aby wszystko Ci wyrosło żeby móc to spieniężyć i budować więcej... zatem, jakie jest rozwiązanie...?

...oczywiście - sprzedawać pieniądze wirtualne za pieniądze realne... wykorzystując przy tym - jak przy działaniach marketingowych - chwilowy status umysłu gracza, jest zaangażowanie i... konsekwencję.

update: 11mln to liczba dziennych userów, miesięcznie jest 30mln

1 komentarz:

Unknown pisze...

Swietny post i analiza biznesu firmy Zynga, ale nalezy sie takze zastanowic co dany system marketingu wirusowego daje samym portalom spolecznosciowym. Profitow jest wiele jak sam autor wspomnial sa uslugi wykupywane za prawdziwe pieniadze w grze. Przy czym spora prowizje z zyskow pobieraja takze serwisy spolecznosciowe na ktorych gry sa umieszczane (tj. facebook, myspace). Nie jest to jedyny profit- kolejnym beda czestsze odwiedziny serwisow oraz zwiekszenie czasu przebywania na stronie co przeklada sie takze na zwiekszenie ceny reklamy w tych serwisach (lepsze statystyki). Tych profitow dla serwisow spolecznosciowych jest znacznie wiecej - i te informacje moga sie przydac ludziom twarzacym serwisy oparte na spolecznosci. Pozdrawiam Daniel

Related Posts with Thumbnails